Faţa nevăzută a impozitului cu dedicaţie pentru turism

0
120

După ce a avut un traseu agitat, legea privind impozitul specific va intra până la urmă în vigoare începând cu anul viitor. Ideea este mai veche şi în urmă cu câţiva ani proiectul de lege includea alături de firmele din turism şi alimentaţie publică şi o serie de domenii din sectorul serviciilor, precum service-urile auto sau unităţile de coafură şi frizerie, transmite RFI.

În acest moment, legea se referă exclusiv la hoteluri, pensiuni, baruri şi restaurante. În esenţă, legea înlocuieşte plata impozitului pe profit sau venit cu un impozit specific, calculat după o formulă destul de complicată. Impozitul specific ia în calcul un impozit standard, rangul localităţii, suprafaţa utilă comercială, coeficientul de sezonalitate şi un coeficient de ajustare tehnică. Cei care doresc să îşi amintească de problemele de algebră din anii de liceu se pot delecta cu formula de calcul a impozitului care este următoarea: kX (x+yXq)Xz, unde variabilele din formulă sunt parametrii pe care i-am enumerat mai sus.

Trebuie să reamintim că legea impozitului specific a fost retrimisă Parlamentului de către preşedintele României pentru reexaminare, motivul principal fiind acela că impozitul creşte foarte mult pentru micile afaceri. Săptămâna trecută, Parlamentul a votat din nou legea care va intra în vigoare începând cu anul viitor.

Introducerea impozitului specific are câteva puncte forte, dar şi o serie de puncte slabe. Impozitul este util pentru că face ordine într-un domeniu bănuit de evaziune fiscală şi concurenţă incorectă. Adică, o parte din micile unităţi de cazare sau unităţile de alimentaţie publică nu au plătit niciodată impozit pe profit. În acest domeniu, este destul de simplu să aranjezi lucrurile în registrele contabile astfel ca firma să nu aibă niciodată profit. Ceea ce nu face decât să existe o concurenţă neloială în cadrul sectorului. Unii plătesc impozitele, alţii, nu. Este clar că restaurantele, barurile sau hotelurile care nu plătesc impozitul pe profit sau venit sunt avantajate în faţa plătitorilor de bună credinţă. Prin impozitul specific vor plăti la buget toţi agenţii economici, mari sau mici, fie că au sau nu profit, numai pentru că există.

Impozitul face mai uşoară viaţa companiilor şi fiscului. În sensul că firmele îşi pot calcula nivelul impozitării, iar fiscul îşi va concentra controalele asupra companiilor mari. Dacă firmele mici îşi vor plăti impozitul nu vor mai fi deranjaţi de fisc.

Există, însă, şi câteva puncte slabe în aplicarea noii legi. În primul rând, este vorba despre o derogare de la regulile fiscale. Este un impozit care se aplică doar unui singur domeniu şi tentaţia va fi ca şi alte sectoare de activitate să ceară un tratament fiscal special. Există consultanţi fiscali care sunt de părere că impozitul specific iese din normele europene semănând chiar cu situaţia prin care unele state au negociat cu unele companii soluţii fiscale speciale. Acum, Comisia Europeană consideră acest lucru ca ajutor de stat, cel mai recent exemplu fiind cazul Apple din Irlanda. Rămâne de văzut cum va interpreta Comisia Europeană introducerea acestui impozit specific.

În al doilea rând, este un impozit complicat. El vrea să ia în calcul mulţi parametri, de la suprafaţa localului, până la zona în care este aşezat, de la sezonul în care funcţionează hotelul, până la confortul oferit. Toţi aceşti parametri vor trebui controlaţi de cineva. Iar dacă fiscul scapă de controlul modului de calculare a impozitului pe profit, să vedem cine va măsura suprafaţa barurilor şi cine va interpreta zona în care acestea funcţionează.

În fine, impozitul este profund incorect pentru companiile care în mod real, din diverse motive economice, nu înregistrează profit. Ele vor fi nevoite acum să plătească un impozit care nu ţine cont de performanţă şi profitabilitatea afacerii, ci doar prin simplul fapt că există. Argumentele pro şi contra ne îndreptăţesc să credem că impozitul specific poate fi aplicat doar pentru o perioadă scurtă de timp.

LĂSAȚI UN MESAJ